Dat stelt RozeLinks aan de vooravond van de behandeling van het wetsvoorstel openstelling huwelijk in de Eerste Kamer in een persbericht.
Het is onaanvaardbaar dat een gemeente in de toekomst geen faciliteiten zou kunnen verlenen aan twee mannen of twee vrouwen om te trouwen omdat er geen ambtenaar bereid zou zijn het huwelijk te voltrekken. Maar ook stelt RozeLinks dat de oplossing om ambtenaren met gewetensbezwaren “uit te laten sterven” geen goede is. Als het zo geregeld wordt dat alleen nieuw aangenomen ambtenaren van de burgerlijke stand alle huwelijken moeten kunnen voltrekken, en als voor bestaande ambtenaren die regel niet geldt, dan laat de overheid wel héél lang toe dat er discriminatie plaatsvindt.
RozeLinks erkent dat het voor sommige ambtenaren een reëel probleem kan zijn. Er zijn mensen die vinden dat het instituut van het huwelijk is ontheiligd nu het binnenkort voor mensen van gelijk geslacht ook mogelijk wordt te trouwen. Maar het zou dan ook consequent zijn dat de mensen die dat vinden nu ook geen huwelijk meer willen voltrekken als het om vrouw plus man gaat. Als de gewetensbezwaren serieus zijn, dan is niet duidelijk waarom zouden mensen met dergelijke ideeën bij de burgerlijke stand willen blijven. RozeLinks pleit ervoor dat gemeenten voor die mensen een andere bezigheid zoeken. Het vindt de vrijheid van godsdienst een groot goed, maar als ambtenaren daarom zouden weigeren om een vrouwen- of mannenstel te huwen is dat wel discriminatie.

Koningshuis
Ook is het volgens RozeLinks absurd dat de openstelling van het huwelijk voor personen van gelijk geslacht niet zou gelden voor leden van het Koninklijk Huis. De nieuwe mogelijkheden van het familierecht moeten volgens het GroenLinkse platform voor seksuele diversiteit ook voor het staatshoofd gelden. Waarom zou de koningin geen man mogen zijn?