De omstreden Russische antihomowet stelt iedereen strafbaar die 'homopropaganda' onder minderjarigen verspreidt. Zo is het verboden om in het openbaar te praten over homoseksualiteit of bijvoorbeeld om een regenboogvlag te dragen of hand-in-hand te lopen op straat. ‘Deze wet discrimineert mensen enkel en alleen op grond van hun seksuele voorkeur, dus op hun wezen’, zegt Europarlementariër Marije Cornelissen. ‘Dat is ronduit schandalig.’

De leden van GroenLinks zullen onder andere langs het Russische marineschip varen, als statement tegen de antihomowet. ‘We protesteren op ludieke wijze door flink propaganda te maken voor diverse leefstijlen’, zegt Cornelissen.

Rusland is uitgegroeid tot één van de belangrijkste handelspartners van de Rotterdamse haven. De Wereldhavendagen haalt daarom dit jaar de relatie tussen Rusland en de Rotterdamse haven aan. 'Maar de Russen moeten wel beseffen dat goede handelsrelaties gebaat zijn bij respect voor internationale mensenrechten', vindt Cornelissen. De met regenboogvlaggen versierde boot van GroenLinks vaart zaterdagmiddag uit met welgevormde activisten aan dek. ‘We laten aan de Russen zien dat het goed feestvieren is met handelspartners én met homopartners.’

Lees ook:
Rotterdammers op zoemende Gay Pride boot