Mannen met een homoseksuele relatie of met homoseksuele contacten mogen nu in Nederland geen bloed doneren, omdat homoseksueel gedrag te risicovol zou zijn. Wat GroenLinks betreft zegt homoseksualiteit niets over veiligheid van seksueel gedrag. Daarom moeten ook homoseksuelen gescreend worden op de veiligheid van hun seksueel gedrag en niet op hun seksuele gerichtheid.

Kamervragen

Linda Voortman, woordvoerder Zorg van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks: “Ik hoop dat de minister nu eens doorpakt met dit onderwerp. Wat ons betreft hoeft er niet gewacht te worden op de voorstellen van de Europese Commissie. Iedere homo die bloed wil geven moet daar op korte termijn de kans voor krijgen.

Vragen van het Kamerlid Voortman (GroenLinks) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de wens van landen in de Europese Unie om een einde te maken aan discriminatie van bloeddonoren:

1. Bent u bekend met het bericht dat de EU landen de Europese Commissie hebben gevraagd met voorstellen te komen om discriminatie bij bloeddonatie uit te sluiten?
  2. Herinnert u zich uw eerdere antwoorden op vragen van het lid Van Gent inzake het dreigende tekort aan bloeddonoren?
  3. Kunt u aangeven welk standpunt bij de informele vergadering namens de Nederlandse regering is ingenomen?
  4. Verwacht u dat de Europese Commissie met wettelijk bindende voorstellen (een richtlijn of verordening) komt? En zo ja, welke gevolgen zou dat hebben ten aanzien van het beleid bij bloeddonatie in Nederland?
  5. Bent u bereid het Nederlandse beleid ten aanzien van bloeddonatie te herzien en discriminerend beleid te herzien, bijvoorbeeld ten aanzien van bloeddonatie door homoseksuele mannen?
  6. Is bij u bekend in hoeverre er op dit moment een tekort aan donorbloed bestaat?