De Council of Global Unions, een wereldwijde organisatie van vrije vakbonden die zo'n 200 miljoen werkenden over de gehele wereld vertegenwoordigt, laat op IDAHOBIT 2020 weten dat hun vakbonden zich blijven inzetten voor respect en waardigheid van álle werkenden, Dat discriminatie op grond van seksuele gerichtheid, genderidentiteit of sekse-karakteristieken bestreden moet worden.

De Council of Global Unions ziet dat in de huidige covid-19-pandemie en de lockdown de situatie van LHBTQI werkenden er op achteruit is gegaan. Voor sommigen is het moeilijk om toegelaten te worden tot het zorgsysteem in hun land, anderen krijgen te maken met huiselijk geweld, een aantal wordt online bedreigd.

Het lijkt er bovendien op dat de sectoren waar de hardste economische klappen vallen, een groter aandeel LHBTQI werkenden hebben: de reisbranche, de toeristensector, de horeca. de kleine winkeltjes, de persoonlijke verzorging.

Om de strijd tegen sociale marginalisatie, discriminatie en geweld wegens seksuele gerichtheid, genderidentiteit of sekse-karakteristieken verder concreet te maken heeft de Council een werkgroep LHBTQI-rechten opgezet. Alle aangesloten vakbondsorganisaties worden opgeroepen om de campagne tegen discriminatie en geweld te steunen.

Lees hier meer (Engels).