De Nederlandse Algemene Danssport-Bond (NADB) vond het wel erg vervelend dat de Commissie Gelijke Behandeling hen had beticht van discriminatie. De Stichting Homosport Nederland en Equality Dance (Nederlandse Dansvereniging voor Damesparen en Herenparen) wilden deze uitspraak van de Commissie verzegeld zien in een rechtelijke uitspraak. En dus kwam er een kort geding.

Commissie Gelijke Behandeling

In september 2004 had de Commissie geoordeeld dat de uitsluiting van mannenparen en vrouwenparen door de NADB indruiste tegen de Algemene wet behandeling. Ten eerste omdat het ongerechtvaardigd onderscheid op grond van geslacht was (je was als danser niet vrij om het geslacht van je mededanser te kiezen), ten tweede omdat het discriminatie op basis van seksuele gerichtheid was (omdat gelijkgeslachtelijke paren werden uitgesloten).

Haagse rechter

De voorzieningenrechter  van de rechtbank 's-Gravenhage ging daar niet in mee. Ja, stelde hij, er was direkt onderscheid op grond van geslacht. Maar de wet geeft aan dat dat mag als dat objectief gerechtvaardigd is. Welnu, bij dansen is de rol van mannen anders dan die van vrouwen, en voor de mannenrol is meer kracht nodig. Objectief gezien is de gemiddelde vrouw minder krachtig dan de gemiddelde man, dus het onderscheid is wettelijk wél toegestaan.

Wat betreft het onderscheid op grond van seksuele gerichtheid ging de rechter mee in het verweer van de NADB: wij sluiten lesbische en homoseksuele dansers helemaal niet uit, ze worden alleen geacht met een danspartner van het andere geslacht deel te nemen.

Een bedroevende uitspraak, die hier verder te lezen is. Er moet nog veel gebeuren - zowel in de danswereld als bij de rechtelijke macht.