Het stel was verbijsterd. Vanaf 2017 waren ze bezig om zich voor te bereiden op het pleegouderschap. In 2017 waren ze begonnen met de procedure van erkenning bij het Centrum voor Maatschappelijk Welzijn in Zagreb. Aanvankelijk liep alles soepel.Ze kwamen keurig door de eerste screening en kregen een positieve beoordeling. Daar zou nog een cursus op volgen, maar plotseling kregen te horen dat de verdere vereisten onduidelijk waren aangezien ze levenspartners waren. In Kroatië is het toegestaan om pleegouder te worden als je alleenstaand bent, of als je getrouwd stel bent, of zelfs als je een buitenhuwelijkse (hetero-)relatie hebt. Het Centrum voor Maatschappelijk Welzijn wist zich kennelijk geen raad met een relatie tussen twee mannen.

De bestuursrechter wist er wel raad mee. Er staat nergens een vermelding in de wet dat er uitzonderingen zouden zijn voor gelijkgelachtelijke paren. Dus geldt de procedure gewoon voor dit mannenstel.

Verbijsterend

Desalniettemin wees het Centrum voor Maatschappelijk Welzijn de aanvraag opnieuw af. Formeel hadden ze daar toch nog een mogelijkheid voor als ze de afwijzing op een andere (en juridisch sluitende) manier zouden hebben onderbouwd. Šegota en Kožić waren verbijsterd. Ze hadden al afspraken met hun werkgevers gemaakt over vrije dagen in verband met de kinderopvang. Nu gaan ze onderzoeken of de nieuwe afwijzing voldoende juridisch is onderbouwd. Eventueel gaan ze opnieuw de rechter inschakelen.

Ondertussen heeft de Kroatische organisatie van LHBT ouders en potentiële ouders, Dugine obitelji, verklaard dat de hernieuwde afwijzing wijst op LHBT-discriminatie en dat de zaak desnoods voor het Europees Hof van de Rechten van de Mens zal moeten worden uitgevochten. "Dan is er een dikke kans dat het Hof Kroatië dwingt om alsnog gelijkberechtiging voor alle burgers toe te passen.", aldus de woordvoerders.

Pikant is natuurlijk dat op in dit halfjaar Kroatië het voorzitterschap van de EU heeft. Wordt vervolgd.