Het is de tweede keer dat het evenement wordt verplaatst. De Roze Zaterdag in Leeuwarden stond oorspronkelijk gepland in 2020, maar werd een jaar opgeschoven vanwege de coronacrisis. Ook de datum van 19 juni dit jaar lijkt nu niet haalbaar vanwege de beperkende maatregelen die nog deels van kracht zullen zijn. Roze Zaterdag in Leeuwarden staat nu gepland op 16 oktober, de zaterdag na Coming Out Dag (11 oktober).

Geen afstel

Hein Kuiken is blij dat er "geen afstel, maar uitstel plaatsvindt". Volgens de wethouder van cultuur in Leeuwarden is het evenement te belangrijk om te missen. "Als 'City of Love' vragen we aandacht voor meer bewustwording én de acceptatie van seksuele en genderdiversiteit. Leeuwarden viert op Roze Zaterdag daarom de verschillen en we verwelkomen iedereen."

Unieke omstandigheden

"We zijn blij dat op deze manier alsnog Roze Zaterdag in Leeuwarden gevierd kan worden", zegt Simon Timmerman, voorzitter van Stichting Roze Zaterdagen Nederland. "Een Roze Zaterdag in oktober is nog nooit voor gekomen en uniek, maar het zijn dan ook unieke omstandigheden. Na de zomer hebben we vermoedelijk minder last van beperkingen. En al weet je het natuurlijk nooit, opschuiven naar 16 oktober is een realistisch besluit.”

Rotterdam is in 2022 aan de beurt om het evenement te organiseren. De selectieprocedure voor de organisatie van de editie van 2023 is op dit moment in volle gang. Stichting Roze Zaterdagen Nederland kent jaarlijks, twee jaar vooruit, de organisatie van Roze Zaterdag toe aan een stad in Nederland.

Roze Zaterdag

Het evenement Roze Zaterdag bestaat sinds eind jaren 70 en wordt traditioneel jaarlijks eind juni georganiseerd. Het evenement heeft een emancipatoir en demonstratief karakter en biedt onder andere ruimte voor informatie, debat, feest, ontmoeting en zichtbaarheid ten bate van seksuele en genderdiversiteit. Stichting Roze Zaterdagen Nederland bewaakt en beschermt de formule van Roze Zaterdag. De stichting ondersteunt en adviseert de steden bij de organisatie van het landelijke Roze Zaterdag evenement.