Met een drag brunch om 11 uur startte het programma van club Q. 's Avonds een alternatieve punk show van Del Lusional, met daarna een dance party. Maar het liep anders. Even voor middernacht drong Anderson Lee A. de club binnen. Hij opende onmiddellijk het vuur en schoot binnen enkele minuten vijf mensen dood. 25 mensen werden gewond. Twee van de barbezoekers lukte het om A. te overmeesteren. De politie, die A. arresteerde, sprak bewondering uit voor de moed van deze mensen.

Veilige plek

Colorado Springs (een kleine half miljoen inwoners) heeft nauwelijks LHBTIQ voorzieningen; club Q was eigenlijk de enige plek waar mensen heen konden om 'zichzelf te zijn' in een veilige omgeving. Dat idee is een nu volledig ondermijnd. Een aantal gewonde slachtoffers van de schietpartij wordt nu nog in ziekenhuizen in de omgeving verpleegd. Ondertussen wordt gecollecteerd voor steun aan de gewonden en nabestaanden.

Motief

Hoewel het volgens personeel en bezoekers van club Q duidelijk is dat het om een misdaad uit LHBTQI+-haat gaat, wil de politie daarover nog niets zeggen zolang de verdachte A. nog niet is verhoord en nader onderzoek heeft plaatsgevonden. Toch reageerde president Biden al door het "vreselijke geweld tegen de LHBTI+gemeenschap" te veroordelen.

Op de facebookpagina van Club Q wijst een van de sympathisanten naar de Republikeinse partij die zich in de laatste jaren steeds meer als een anti-LHBTQI+-partij is gaan profileren. Met die haatzaai én de steun aan wapenfabrikanten zouden mensen als Ron DeSantis, Marco Rubio en Kari Lake een voedingsbodem vormen voor dit soort 'incidenten'.