Regenboogvlaggen vernield tijdens Dordrecht Pride

RozeLinks is woedend over de vernieling van regenboogvlaggen tijdens Dordrecht Pride. Bij de expositie No Land for Love, over de positie van LHBTI-vluchtelingen, zijn deze week meerdere malen regenboogvlaggen verscheurd en bespuugd. Een van de vlaggen werd zelfs in brand gestoken. De expositie maakt deel uit van ‘Een Roze Ode aan de Synode’. Vandaag werden op klaarlichte dag opnieuw door verschillende daders vlaggen verscheurd.

Kitty Kruger, fractievoorzitter van GroenLinks in de gemeenteraad van Dordrecht, bezocht de expositie vrijdag nadat ze hoorde dat er opnieuw een vlag stukgescheurd was. Zij sprak met samensteller Sandro Kortekaas en waarschuwde daarna de burgemeester. “Het is vreselijk dat er zo agressief gereageerd wordt op de regenboogvlag”, zegt ze. “Ik snap dat gewoon niet.” Burgemeester Wouter Kolff vroeg de politie om meer toezicht te houden rond de expositieruimte. Ook sprak hij via Twitter zijn afschuw uit over de vernielingen.

Ook Pieter Nijhof, voorzitter van RozeLinks, is enorm verontwaardigd over de vernielingen. “Waarom doen mensen zoiets? Waar komt die haat vandaan? En waarom juist nu? Dit maakt kwaad, dit maakt verdrietig, maar dit maakt ook extra strijdbaar.” Hij vervolgt: “Alle mensen willen een plek op de wereld waar ze kunnen houden van wie ze willen houden. Nederland is voorloper als het gaat om LHTBIQ-rechten. De regenboogvlag is het symbool van onze community en daar blijf je met je poten vanaf!”

RozeLinks blijft knokken voor de positie van LHBTIQ-vluchtelingen. Wij vechten door en we stoppen NOOIT! Voor dit soort agressie tegen LHBTIQ is in Nederland geen plaats. Je hebt hier het recht om jezelf te zijn en je leven te kunnen leven zoals jij wilt. Daar strijden wij voor.

Morgen, 23 maart, lopen we mee in de grote anti-racismedemonstratie in Amsterdam.

SLUIT JE AAN EN DEMONSTREER MEE!

• Vóór diversiteit en solidariteit, tegen elke vorm van racisme en discriminatie!
• Vóór een menselijk asielbeleid, tegen de wapenindustrie, oorlogspolitiek en klimaat- verandering!
• Vóór een sociaal en economisch rechtvaardig Nederland, tegen rechts-populisme en extreemrechts!