Het Russische Hooggerechtshof heeft op 30 november, op voordracht van de Minister van Justitie "de internationale LHBT-beweging" toegevoegd aan de lijst van extremistische organisaties - een lijst waarop bijvoorbeeld ook Islamitische Staat staat. Wie of wat "de internationale LHBT-beweging" precies inhoudt, is onduidelijk, maar wie in Rusland hiertoe wordt gerekend, hangt een gevangenisstraf van tien jaar boven het hoofd. En daarmee wordt de situatie voor LHBTI mensen in de Russische Federatie nóg moeilijker.

Invallen

Nog geen twee dagen na de uitspraak van het Hooggerechtshof viel de politie binnen bij verschillende homo-uitgaansgelegenheden in Moskou, die ondanks alles toch nog bestonden; een bar, een sauna, een nachtclub. Onder het mom van drugscontrole werden bezoekers gedwongen hun identiteitspapieren te laten zien en werden ze op de foto gezet voor politiedossiers.
Andere uitgaansgelegenheden hebben besloten om geen risico's te nemen en om te sluiten - waaronder het bekende Central Station in St.-Petersburg.

Politiek analiseten gaan ervan uit dat het onderdeel van de campagne die Poetin voert in de aanloop naar de volgende verkiezingen. Maar ook als dat zo zou zijn, is het niet heel waarschijnlijk dat ná de verkiezingen het beleid wordt omgegooid. Helaas. Op deze manier is een groeiend aantal asielzoekers uit Rusland te verwachten. Welke Nederlandse politici waren ook alweer bevriend met Poetin?