Daarmee daagt ze de Schotse overheid uit op grond van de Hate Crime and Public Order Act 2021 zoals die vanaf maandag van kracht is. Die verbiedt denigrerende opmerkingen op basis van leeftijd, handicap, godsdienst, seksuele gerichtheid, transgender identiteit of intersekse-status. De Schotse politie laat weten in de eerste twee dagen van de werking van de wet al rond de 3000 klachten te hebben ontvangen. De vraag is wat politie en justitie aankunnen.

Rowlings 1-april-grap

Op haar X account zette Rowling op de dag dat de wet in werking trad, enkele loftuitingen over vrouwen, en vervolgde daarna: "1 april! Het zijn natuurlijk helemaal geen vrouwen!". Ze kritiseerde het Schotse parlementsleden dat die deze wet hadden goedgekeurd.

Deel van Rowlings tweet

Helaas heeft premier Sunak van het Verenigd Koninkrijk zich achter Rowling en de critici van de Schotse wet geschaard. Hij stelde dat het belangrijk is om de traditie van vrije meningsuiting in het Verenigd Konikrijk hoog te houden, dat de wet die traditie inperkt en dat niemand zou moeten worden op basis van het benoemen van het benoemen van iemands sekse en gebruik van gezond verstand.

Stonewall

Vanuit de Britse Stonewall-groep gaf woordvoerder Robbie de Santos aan, dat iemand bij het verkeerde geslacht noemen of het vermelden van de biologische sekse op zich geen misdaad vormt onder de Schotse wet. Hij stelde dat het er vooral om moet gaan om de groeiende haat jegens LHBTQI mensen in te dammen.