Zo’n samenwerking is wat vreemd, omdat je je niet als partij kunt profileren. Maar het heeft ook voordelen, want bij de gezamenlijke voorbereiding van de boottocht kan ook op politiek niveau samenwerking worden besproken. Noodzakelijk in een land waarin regeren altijd in coalities gebeurt.

Onderwijs als thema

Op die manier is ook dit jaar het motto voor de boot gekozen: “Don’t discriminate, educate!” (rekening houdend met de internationale toeschouwers). Want vanuit de deelnemende partijen waren we het er over eens dat onderwijs een belangrijk aandachtsveld is om de acceptatie van seksuele en genderdiversiteit te bevorderen.
Scholen horen veilige plekken te zijn voor alle leerlingen (en leerkrachten). Het is absurd dat het woord “homo” het meest gebruikte scheldwoord op schoolpleinen is. Dat kinderen door hun ouders worden thuis gehouden op dagen als Paarse Vrijdag.

Transrechten

Vorig jaar was het gezamenlijk thema voor de boot transrechten. En juist daar zit dit jaar een pijnpunt. Want er ligt een wetsontwerp klaar voor versimpeling van de procedure waarmee mensen hun geslachtsvermelding in de burgerlijke stand kunnen wijzigen. Een wetsontwerp waarbij alleen een administratieve procedure vereenvoudigd wordt en waarvan niemand dacht dat het controversieel zou zijn. Daarom werd het ook niet expliciet opgenomen in het Regenboog-stembusakkoord, waarin partijen plechtig beloofden om te werken aan LHBTQI-rechten.

Het wás ook niet controversieel, tótdat er een rechts-christelijke populistische lobby tegen het wetsontwerp werd georganiseerd. Met onjuiste en tendentieuze ‘voorlichting’ zaaide die allerlei twijfels en angsten, alsof het risico op verkrachtingen hiermee zou worden vergroot. Op dit moment is de steun van een deel van de VVD-fractie in de Kamer nog niet zeker. En daarom is de behandeling van dit wetsontwerp een aantal keren uitgesteld.
Voor GroenLinks/RozeLinks is daarom een groot dilemma ontstaan: wil je op een politieke boot staan vóór LHBTQI-rechten samen met een partij die zich niet voor transrechten wil inzetten?

Achterlopen

Lang hebben we in Nederland gedacht dat we vooropliepen in LHBTQI-rechten, en dat we wetten hadden die zo uniek waren in de wereld dat we misschien moesten oppassen om niet té progressief te zijn. En wellicht was dat in de jaren tachtig wel het geval, maar nu beslist niet meer. Wat het wetsontwerp beoogt is in een aantal landen al praktijk. In de Rainbow Index, het jaarlijks overzicht van hoe landen in Europa zich inzetten voor seksuele en genderdiversiteit, is Nederland van de 13e naar de 14e plaats gezakt. Malta, België en Denemarken voeren de lijst aan. Nee, we lopen in Nederland al lang niet meer voorop in LHBTQI-rechten.

Wie vaart mee?

De VVD’ers met wie wij tot nu toe hebben samengewerkt bij de voorbereiding van de boottocht, hebben verklaard zich tot het uiterste in te spannen om het wetsontwerp voor de versimpeling van geslachtsregistratiewijziging alsnog aan steun van de hele VVD-fractie te helpen. Verder hebben de vijf partijen afgesproken dat er per partij ten minste twee trans jongeren mee gaan varen. GroenLinks/RozeLinks en PvdA hebben besloten onder die voorwaarden mee te blijven doen aan ‘de politieke boot’. We gaan ervan uit dat het pijnpunt van het wetsontwerp snel wordt opgelost en varen in samenwerking met anderen graag een toekomst tegemoet met groeiende acceptatie en respect voor seksuele en genderdiversiteit!

Vaar jij mee?

Het is een unieke ervaring om met een boot in de Amsterdam Canal Parade te varen. Om zo contact te maken met de mensen langs de waterkant, te dansen, te proberen iets uit te dragen van het motto van de boot.
We kunnen niet garanderen dat iedereen die zich aanmeldt voor de boot dit jaar, daadwerkelijk kan meevaren, maar aanmelding is vanaf nu mogelijk via het RozeLinks-e-mailadres. De kosten bedragen € 60 (over te maken zodra we duidelijk hebben gemaakt dat we een plek voor je hebben op de boot).
Oordoppen worden van harte aangeraden!