Het stuk is ontwikkeld door twee grote werkgroepen van GroenLinks: FemNet en RozeLinks en door Dwars, de jongerenorganisatie gelieerd aan GroenLinks. Met dit stuk willen de werkgroepen seksualiteit prominenter op de agenda zetten van de partij. "Net zoals we een visie hebben op milieu, hebben we ook een visie op seksualiteit. Dit stuk doet deze visie uit de doeken", zo zegt Hanneke Felten van FemNet.

De nota noemt vijf voorwaarden om seksuele vrijheid echt mogelijk te maken.

Seksuele vorming in het onderwijs is een van die voorwaarden. Het gaat dan zowel om aandacht voor seksuele weerbaarheid als om aandacht voor seksuele diversiteit. "Een belangrijk punt, wij zetten ons als RozeLinks hier al jaren voor in. Je moet niet alleen weten hoe je homo moet spellen, je moet ook weten wat het woord betekent",aldus Renate Hukema van RozeLinks. Diederik ten Cate van Dwars vult aan: "Seksuele vorming ontbreekt nog op veel te veel scholen. Dat moet echt anders."

Opvallend in het stuk is de aandacht voor de positieve kant van seksualiteit. Zo is is in het stuk te lezen dat “GroenLinks wil dat een ieder de mogelijkheid heeft om seksualiteit te vieren”. "Niet gebonden aan gevoelens als schaamte, schuld en angst, maar aan gevoelens als plezier, vrijheid, verbondenheid, lust en liefde. Alleen of met anderen." Volgens Hanneke Felten van FemNet onderscheidt de partij zich hierop van anderen partijen. “Wij vinden het heel belangrijk om niet alleen te praten over de gevaren van seksualiteit maar ook te benadrukken dat seks heel leuk kan zijn."

Ook opmerkelijk is dat de werkgroepen en de jongerenpartij, in tegenstelling tot het geluid van andere politieke partijen, juist méér seks in de media wil. GroenLinks wil de hedendaagse jeugd niet opschepen met het huidige eentonige en beperkende beeld van seksualiteit waarin vrouwen alleen stoeipoezen zijn en mannen altijd moeten presteren, zo is te lezen in het stuk. Dat is vreselijk eentonig en geeft een ontzettend saai beeld van seks. Wij willen meer diversiteit”, aldus Hanneke Felten van FemNet.