GEEF GEWICHT AAN GELIJKE RECHTEN VOOR LHBTIQ+ PERSONEN EN GEEF HEN EEN GEZICHT

Geacht partijbestuur,

Met de Tweede Kamerverkiezingen in aantocht stuurt ROZELINKS jullie deze open brief. Wij maken ons zorgen over de seksuele en genderdiversiteit straks in de nieuwe Tweede Kamer en wij vragen nadrukkelijk meer aandacht voor de emancipatie van LHBTIQ+ personen in Nederland, Europa en wereldwijd en onze progressieve strijd voor gelijke rechten.

Sinds de installatie van de Eerste Kamer op 11 juni heeft onze partij voor het eerst in bijna 20 jaar geen openlijk LHBTIQ+ Kamerlid meer. Een slecht teken omdat zichtbaarheid belangrijk is. Zo’n Kamerlid geeft de regenboogbeweging herkenning en erkenning van het belang van hun strijd.

Zichtbaarheid en vertegenwoordiging

Daarom dringt ROZELINKS bij het partijbestuur aan en daarmee de kandidatencommissie te werken aan en sturen op meer en betere vertegenwoordiging op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer van openlijk lesbische, homoseksuele, bi+, transgender, intersekse en queer personen ook van GROENLINKS-huize die bij voorkeur ook hun (activistische) strepen hebben verdiend in de regenboog/queerbeweging.

Het mag duidelijk zijn dat de strijd voor gelijke rechten van LHBTIQ+ personen volop de aandacht van GROENLINKS verdient. Op de ILGA-ranglijst van LHBTIQ+ vriendelijkste landen in Europa is Nederland in 2023 wederom gezakt: naar plaats 14. Het reflecteert de verslechterde positie van LHBTIQ+ personen in ons land. Het nieuws staat de laatste tijd helaas bol van vernieling van regenboogvlaggen en  geweld tegen trans personen, queer jongeren en roze horeca.

Rechten onder druk

Onze rechten staan ernstig onder druk wanneer reactionair- en extreemrechts onwaarheid en haat verspreidt over lessen op scholen over seksuele en genderdiversiteit. Hierdoor neemt de (sociale) onveiligheid op scholen weer toe, met alle gevolgen van dien. Het is bekend dat vanwege pesten en uitsluiting LHBTIQ+ jongeren vaker een zwakkere mentale gezondheid hebben en over zelfdoding nadenken of een poging doen.

Toenemende onverdraagzaamheid brengt de veiligheid van LHBTIQ+ personen ook op straat, op werk en in de zorg in gevaar. Zo gaan zorgbehoevende roze ouderen vaak noodgedwongen weer terug de kast in en vinden trans personen veel lastiger een baan. Over het geweld tegen drag queens in het ov en hand-in-hand lopende homo’s maar te zwijgen.

Toch staat dat alles nog in schril contrast met de ongehoorde druk op de rechten van trans personen en de onverantwoorde wachtlijsten voor de transzorg. Het steeds uitstellen van de transwet zorgt voor een voortdurende ontkenning van het recht op zelfbeschikking en zelfidentificatie. Diezelfde ontkenning ziet ROZELINKS ook in de wijze waarop de IND – in weerwil van de rechter – LHBTIQ+ vluchtelingen blijft afwijzen omdat zij ‘niet gay genoeg’ zijn en in de gebrekkige bescherming tegen geweld van LHBTIQ+ vluchtelingen in AZC’s.

Aansprekende regenboogkandidaten

Daarom pleit ROZELINKS voor een gezamenlijk tegenoffensief tegen haat en geweld en voor een open en zorgzame samenleving. Zodat we samen met oude (Go Lisa!) en nieuwe bondgenoten met hernieuwde kracht strijden voor gelijke rechten, zichtbaarheid en acceptatie. Dan pas geven we als partij voldoende gewicht aan LHBTIQ+ emancipatie en met behulp van regenboogkandidaten ook een aansprekend gezicht! Ook tijdens deze campagne zal ROZELINKS weer regenboogkandidaten zichtbaar steunen. Wij dienen onze partij daarom desgewenst graag van advies.

Hartelijke groet,

Ivo van Spronsen